Poznański startup ożywił Mobilne Muzeum Powstania Wielkopolskiego

Współpraca organizacji pozarządowej oraz młodej poznańskiej spółki Glip przyniosła znakomite efekty. Przedsięwzięcie okazało się ogromnym sukcesem frekwencyjnym i medialnym. Wystawę obejrzało około 20 tysięcy zwiedzających oraz ponad 50 zorganizowanych grup szkolnych. Na temat przedsięwzięcia ukazało się blisko 400 publikacji medialnych. Fundacja Wielkopolska Brand zrealizowała tę innowacyjną wystawę przy wsparciu technologicznym wielkopolskich firm: Glip oraz GoClever i Scanning 3d.

Sukces interaktywnej instalacji skłania do refleksji nad ożywieniem polskiego muzealnictwa oraz wykorzystaniem potencjału mikro i średnich przedsiębiorstw w budowaniu tożsamości lokalnej oraz współpracy z sektorem kultury i edukacji. Mobilne Muzeum Powstania Wielkopolskiego zostało uroczyście otwarte przez Marszałka Województwa Wielkopolskiego Marka Woźniaka 27 grudnia 2013 roku, w 95. rocznicę wybuchu Powstania.

Mobilne_Muzeum_Powstania_Wielkopolskiego_7_


Wystawy muzealne zmieniają swoje konwencje. Era gablot i barierek to już przeszłość. Obecnie zwiedzający oczekują nowoczesnych narzędzi i interaktywności. Jeśli archiwalne dokumenty nie mogą zostać udostępnione widzom, można przenieść je na ekran i tam przewracać karty, przyglądać się eksponatom oraz dowolnie je pomniejszać i powiększać.

Mobilne Muzeum Powstania Wielkopolskiego to jedna z większych interaktywnych instalacji w Polsce. Po raz pierwszy niemal całość wystawy przeniesiona jest na multimedialne powierzchnie. Za pomocą ekranów i stołów dotykowych prezentowane są archiwalne zbiory, m.in. pamiątki po Powstańcach otrzymane od Wielkopolan w społecznej zbiórce czy zeskanowane eksponaty udostępniane przez Muzea z całego regionu. GLIP wyposażył Mobilne Muzeum w interaktywne nośniki, zbudował także hologram i interaktywną podłogę. Sprzęt otrzymał dedykowane oprogramowanie prezentujące zbiory. Wśród aplikacji były także gry dla dzieci.–Budowa Mobilnego Muzeum to dla nas ciekawy i ambitny projekt, który dowodzi, że nowoczesne technologie idealnie pasują do muzealnych eksponatów – mówi Przemysław Kozłowski, prezes poznańskiej spółki GLIP i dodaje, że realizacja mobilnej instalacji trwała kilka tygodni – Dzięki wsparciu naszego inwestora, jakim jest Poznański Park Naukowo-Technologiczny Fundacji Uniwersytetu Adama Mickiewicza, jesteśmy gotowi na tak duże wyzwania – podkreśla Kozłowski

Mobilne_Muzeum_Powstania_Wielkopolskiego_1_


Spółka w ramach projektu InQbator Seed, otrzymała wsparcie na rozwój swojej działalności i nowe projekty. I tak konstruktorzy multimedialnych powierzchni, po kilku miesiącach funkcjonowania spółki mogli zrealizować jeden z większych multimedialnych projektów muzealnych w Polsce.

–Jesteśmy zgodni, że interaktywne technologie przyciągają widzów i „ożywiają” wystawę– podsumowuje Agnieszka Wiśniewska, prezes Fundacji Wielkopolska Brand i pomysłodawczyni przedsięwzięcia.

Mobilne Muzeum Powstania Wielkopolskiego to czasowa wystawa zorganizowana przez fundację Wielkopolska Brand pod mecenatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Poznań. Organizatorzy planują kontynuować projekt mobilnej wystawy przez pięć lat, do 100. rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego.

źródło: Fundacja Wielkopolska Brand